LANGWEER / GROU – Het startschot voor het SKS-kampioenschap is afgelopen zaterdag op de Pikmar in Grou gegeven. Door de nieuwe formule is het Langwarder Skûtsje het zwaarste schip in de vloot en moest er het meeste tuig worden ingeleverd. Theoretisch vecht de zwaan dit seizoen een achterhoedegevecht uit. Schipper Jaap Zwaga blaakt echter van het zelfvertrouwen en heeft stille hoop om te verrassen. ,,Sa hurd as wy no gean, ha ik noch nea syld.”
De terugkeer van Jaap Zwaga uit Grou als schipper op het Langwarder Skûtsje deed wellicht enkele wenkbrauwen fronzen. In 2014 stapte de beroepsvaartschipper op. Hij stond toen aan het roer van het toenmalige skûtsje 'Ut 'e Striid'. Zwaga maakte zich sterk om weer met de 'Twee Gebroeders' te zeilen. Die wens was anders dan het beleid dat het bestuur in Langweer voor ogen had. ,,Dan hâldt it op”, blikt Zwaga terug.
Johannes Meeter nam het vervolgens drie seizoenen zeer verdienstelijk over en in 2015 aan het roer van de Twee Gebroeders. Het skûtsjebestuur ging toen blijkbaar toch overstag. ,,It bliket dochs te kennen.” Voor Zwaga is aan het roer staan van de Twee Gebroeders een droom die werkelijkheid wordt. ,,It skûtsje wêr myn heit op berne is. It skûtsje dat by it doarp Langwar en by myn famylje heart. Ik bin tige grutsk dat ik dêr skipper op wêze mei.”
Zwaga vindt het lastig om te oordelen waar het Langwarder skûtsje ten opzichte van de concurrentie in de SKS-vloot staat. In de aanloop naar het kampioenschap werden wisselende resultaten behaald. ,,De iene kear pakt it better út as de oare kear.” De bemanning is compleet nieuw, maar begint steeds beter op elkaar ingespeeld te raken. ,,It is in proses en mei it skûtsjesilen is der altiten romte foar ferbettering. Jo binne nea útleard. Doch bin ik net ûntefreden. We ha in moaie miks fan jong en âld.” Zwaga heeft naar eigen zeggen 'stille hoop' voor de aankomende wedstrijden. ,,Ik bin fansels al in kear skipper west, mar we sile no flugger yn fergeliking mei de snelheden fan doe.”
De nieuwe formule van de SKS-commissie hebben echter aan alle kanten nadelige gevolgen gehad voor het Langwarder Skûtsje. De Twee Gebroeders is met 51 ton het zwaarste schip in de vloot. Bovendien moest er tuig worden ingeleverd. Zwaga erkent dat door de eisen zijn skûtsje, die in de volksmond ook wel 'de grutte griene' wordt genoemd, terug wordt geworpen ten opzichte van de concurrentie. ,,Mei licht waar ha we mear tiid nedich om op snelheid te kommen. Mar as we de gang te pakken hat, dan giet it as it slytjaget. We moatte sjen hoe it útpakt.”
De ambitieuze schipper kijkt al met genoegen uit naar de wedstrijd op het thuiswater. De SKS-vloot zal op donderdag 10 augustus de strijd op de Langwarder Wielen aangaan. ,,We ha dêr fansels in soad traint. It baggerwurk hat it mar tot prachtich moai sylwetter makke. As de wyn mei wurket dan leit de tonne aanst flak foar it doarp. Miskien tricky foar de silers, mar der is gjin moaier dekôr foar te stellen.” Zwaga weet dat er nog dertien kapers op de kust liggen, maar stiekem hoopt hij dat de Twee Gebroeders weer eens op de Langwarder Wielen als eerste het finishschot mag horen. ,,Dat is yn de jierren tachtich foar it lêtst bart, dus mei wol werris in kear. Dat soe dochs geweldich wêze?”.
(Archieffoto's: De Zakenman)