De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

171127 Sloop brug JanesleatSCHARSTERBRUG / LANGWEER - Het op afstand bedienen van de bruggen en het afschaffen van het klompgeld betekent dat de brugwachtershuisjes overbodig zijn geworden. Provinsje Fryslân streeft namelijk naar grenzenloos varen en optimalisatie van bedieningskosten. De sloop van het brugwachtershuisje in Scharsterbrug riep bij veel mensen vragen op. Woordvoerder Gerrit Hofstra van Provinsje Fryslân geeft tekst en uitleg.









171127 Sloop brug Janesleat cameras

Waarom worden de brugwachtershuisjes gesloopt en kunnen ze (uit historisch oogpunt) niet op de brug blijven staan?
,,Bij het bedienen op afstand verliezen brugwachtershuisje hun primaire functie. Daarom halen we ze weg. Voordat er gesloopt wordt, gaat de provincie na of het huisje monumentale waarde heeft. Bij de gemeente wordt vooraf een sloopmelding gedaan, daarbij toetst de gemeente onder meer of er geen monumentale waarde verloren gaat. Tot nu toe hebben we geen provinciale brugwachtershuisjes om die reden laten staan. Mogelijk dat bij gemeentelijke bruggen sprake kan zijn van monumentale waarde. Voor gemeentelijke bruggen ligt keuze tot sloop of behoud bij de gemeenten.

Is er ook nagedacht over een eventuele andere bestemming van de brugwachtershuisjes? Denk bijvoorbeeld aan een ijsko-kiosk of iets dergelijks.
,,Er is bij de provincie niet verder onderzocht om een herbestemming aan de bedienhuisjes te geven. De huisjes staan vaak op of dichtbij de brug en vaak binnen de slagbomen. Daardoor is een publieke functie om veiligheidsredenen niet mogelijk. Bij het slopen van bedieningshuisjes is het niet eenvoudig om het huisje als ‘geheel’ te verwijderen om het daarna op een andere plek te herplaatsen.

171127 Sloop brug Scharsterbrug

Het op afstand bedienen van de bruggen betekent niet dat dit ten koste gaat van werkgelegenheid (brugwachters). Kunt u dat uitleggen?
,,Afstandsbediening van meerdere bruggen vanuit een centrale betekent dat de provincie en gemeenten efficiënter kunnen bedienen. Vooral in de wintermaanden (afroep) en in het voor- en naseizoen bespaart dat veel bedieningsuren. Met afstandsbediening is er minder seizoensgebonden inzet nodig om pieken op te vangen. Dat betekent dat de provincie meer vast personeel kan inzetten en minder inhuur nodig is. Over het geheel bekeken, vraagt afstandsbediening wel minder inzet."

Klopt het dat de slagbomen nu ook dichter op het brugdek komen? Waarom?
,,Indien nodig komen de slagbomen dichter op de brug te staan. Daarmee wordt de ontruimingstijd korter. Met ontruimingstijd wordt bedoeld de tijd die lopend nodig is om het brugdek te verlaten wanneer het rode licht gaat branden en de aanrijdslagbomen als eerste naar beneden gaan. Kortere tijd betekent een kortere bediencyclus en minder wachttijd voor het verkeer. Daarnaast wordt het gebied kleiner dat met camera’s in beeld gebracht moet worden. Daardoor verhogen we het detailniveau wat de brugwachter op afstand in beeld krijgt. Dat is nodig voor een veilige bediening."

171127 Sloop brug Janesleat variant

Er is een zorg het verlies van de brugwachter op drukke bruggen zoals in Scharsterbrug uiteindelijk nog langer wachten betekent voor het verkeer. Hoe zien jullie dit?
,,Met brugbediening op afstand betekent dat de brugwachter niet meer het toenaderend wegverkeer van grotere afstand ziet aankomen. De brugwachter kiest op basis van het vaarwegaanbod het moment om de brug te gaan bedienen. Daarbij wordt het vaarverkeer zoveel mogelijk verzameld. Het wegverkeer wordt met landverkeerseinen tijdig gewaarschuwd dat de brug bediend gaat worden. Daarna dalen de slagbomen dan automatisch. Waar nodig wordt rekening gehouden met buslijnen en met hulpdiensten."

,,Het kan voorkomen dat wegverkeer voor een opening moet wachten, waarbij nu bij lokale bediening de brugwachter er misschien voor zou kiezen om wegverkeer eerst nog door te laten. De bediening per opening duurt niet langer dan bij lokale bediening. Ook neemt het aantal openingen niet toe, tenzij het vaaraanbod fors toeneemt. De brugwachter zal, net zoals bij lokale bediening, ook met afstandsbediening eerst de ontstane rij wachtend wegverkeer laten passeren voordat een volgende brugbediening wordt gestart."

,,De verwachting is dat, over het geheel bekeken, voor het wegverkeer geen extra wachttijd ontstaat."

Lees ook: Brug verliest brugwachtershuisje

(Foto's: De Zakenman)

171127 Sloop brug Scharsterbrug bedrading

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?

Advertenties