De woningmarkt is veranderd, en het werk van makelaars daarmee ook. In de veranderende woningmarkt moet de makelaar nét wat beter zijn best doen, schrijft NRC/Handelsblad in een achtergrondverhaal. Daarin komt ook Sjoerd Bijstra van het gelijknamige makelaarskantoor in het Friese Tjerkgaast aan het woord. „Als je vorig jaar een nieuw pand online zette, had je binnen drie minuten dertig aanvragen”, zegt hij.
Saai werk, vervolgt hij: „Het was een kwestie van deur openen, veel mensen binnenlaten, drie dagen later verkopen. En in de tussentijd veel mensen teleurstellen. Dat is nu wel anders’’. In zijn regio, Zuidwest-Friesland, nam het aantal verkopen in een jaar tijd met ruim 20 procent af. „Het probleem is momenteel het aanbod, wij krijgen onze portefeuille niet gevuld”, vertelt hij. „We hebben steeds maar twee of drie te verkopen huizen. Een gezonde portefeuille ligt voor ons op dertig woningen, en op het hoogtepunt hadden we er honderd.” Bijstra wil niet klagen: na een aantal vette jaren kan zijn kantoor wat minder klandizie wel aan.
In het verhaal in NRC/Handelsblad komt naar voren dat Bijstra vooral bezig met zijn eigen naamsbekendheid is. Hij schakelde een marketingbureau in en adverteert actiever op sociale media als Facebook en Instagram. En hij denkt aan creatieve acties om de aandacht van klanten te winnen. „We hebben een verhuiswagen gekocht, die klanten mogen lenen wanneer ze een huis kopen bij ons”, vertelt hij. Bijstra is zijn kantoor begonnen rond de crisis van 2008. „Daar zijn we creatief van geworden. We hebben destijds wel eens een auto verloot onder alle huizenkopers.”
Meer op deze link.
Bij de foto: februari 2009: De sleutels voor een gloednieuwe Peugeot 107 heeft Geert van der Schaaf al voor de koper van zijn huis in Langweer klaarliggen. Al een jaar staat de woning te koop en ,,it wurdt heech tiid dat wy it ferkeapje''. Hij en zijn vrouw wonen alweer een poosje elders in Langweer. Degene die de woning koopt, krijgt er een auto van bijna tienduizend euro bij . Van der Schaaf is geïnspireerd door acties elders in het land, waarbij makelaars huizen aanbieden met exorbitante cadeaus. Om ondanks de kredietcrisis weer wat leven in de brouwerij te krijgen, stapte wegenwachter Van der Schaaf naar een nieuwe makelaar. En naar zijn voormalige werkgever, Autobedrijf Mulder in Balk. De auto kon hij voor een geschikte prijs aanschaffen. Een groot bord met wervende teksten in de tuin moeten de rest doen. Liefhebbers moeten snel zijn, want de aanbieding geldt een maand. Wellicht dat de auto nog wat langer in de tuin blijft staan, maar ,,wie het eerst haalt, die het eerst maalt''.
Foto: Noordoost.nl