De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

160803 Haulstersingel afsluiting fietsersOUWSTERHAULE - De Haulstersingel werd vorige week na diefstal, vandalisme en joyriding volledig afgesloten. Het besluit houdt de gemoederen bezig. DeSintNykster.nl heeft vragen voorgelegd aan projectbureau Knooppunt Joure en aannemer Gebr. Van der Lee. 

Hebben jullie nog reacties gekregen op de afsluiting?
,,We hebben diverse reactie ontvangen van zowel van de ontheffingshouders die telefonisch geïnformeerd zijn over de afsluiting, maar ook algemene reacties via social media."

Wat voor reacties ontvangen jullie en van wie?
,,Over het algemeen vinden de meeste mensen de totale afsluiting vervelend, maar hebben wel begrip voor de genomen maatregel."

Zijn de negatieve uitlatingen richting het werkend personeel afgenomen?
,,Niet specifiek."

Hoe zijn de afgelopen dagen verlopen? Geen vernielingen/vandalisme/diefstal?
,,De weg is onder andere afgesloten met bigbags (zakken). Enkele bigbags zijn stuk gesneden en er is een schikhek verdwenen, maar over het algemeen is het rustig. Dit komt met name omdat de spullen die gevoelig zijn voor vandalisme en diefstal, zoals verkeerslichten, inmiddels zijn verwijderd. Omdat de weg nu volledig is afgesloten hebben deze spullen geen functie meer."

160803 Haulstersingel machinesZijn er aanwijzingen richting eventuele daders van de eerdere problemen?
,,Nee, helaas hebben we geen aanwijzingen richting eventuele daders."

Een bezoeker vroeg zich af of het niet een optie is geweest om een camdock te plaatsen, om de locatie in de gaten te houden?
,,Er zijn camdocks op de locatie aanwezig."

Een andere lezer constateert dat de aangekondigde 48 tractoren per uur bij lange na niet gehaald. Dit zou niet eens tien zijn. 
,,Momenteel zitten wij op gemiddeld 35 vervoersbeweging per uur. Vanaf week 34 zal er ook gereden worden met funderingsmateriaal en neemt het aantal vervoersbewegingen toe."

Ook worden vragen gesteld of het zandvervoer niet op een andere manier georganiseerd had kunnen worden. Dit had misschien wel anders en misschien zelfs goedkoper gekund. Hoe zien jullie dit?
,,Er zijn diverse mogelijkheden besproken en afgestemd. Bijvoorbeeld: Om het zand per buis naar de andere kant van de A6 te verplaatsen moet er een tweede spuitdepot worden aangelegd aan die kant. Door de lastigheid van het winnen op de Langwarder Wielen is de verhouding water/zand dermate ongunstig dat er een te groot bezinkbassin nodig is. Hier is helaas geen ruimte voor."

,,Daarnaast lopen we in het huidige bassin tegen de lastigheid van leem in het water aan, dit is aan de andere kant nog lastiger te beheersen met risico’s voor het watersysteem."

,,Een andere mogelijkheid was het gebruik van de A6. Dit heeft echter grote gevolgen op de A6 met terugslag op het onderliggende wegennet met een groot aantal gehinderden. Doorstroming en veiligheid in het hele wegensysteem (hoofd en onderliggend) zijn de belangrijkste afwegingen geweest. Knooppunt Joure is natuurlijk al een kwetsbaar punt."

160803 Haulstersingel afsluitingDe vraag wordt opgeroepen of de afsluiting alleen een veiligheidsmotief is, of dat er ook een economisch motief achter schuilt. Graag jullie reactie.  
,,De maatregelen zijn genomen met oog op de veiligheid op de Haulstersingel, met name voor de fietsers."

En de bedrijven die worden gedupeerd door het besluit, bijvoorbeeld agrariërs die ver om moeten rijden of de thuiszorgmedewerkers, worden die nog gecompenseerd?
,,Gedupeerden kunnen aanspraak maken op de regeling nadeelcompensatie bij ministerie Infrastructuur en Milieu. Voor meer informatie: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact/schade-en-compensatie/nadeelcompensatie.aspx"

(Foto's: De Zakenman)

Lees ook: Haulstersingel definitief dicht

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?

Advertenties