SCHARSTERBRUG – De Scharsterrijnbrug wordt de komende tijd getest op veiligheid. De brug in de A6 is daardoor voor de scheepvaart beperkt open. Om de boten toch te kunnen laten passeren wordt gaat het brugdek eenmaal in de ochtend en eenmaal in de middag omhoog.
De testen zijn nodig na de storing die twee weken in de sensoren optrad. Die geven een signaal door of de brug na bediening goed gesloten is. Door de storing bleven de slagbomen een uur dicht. Dit euvel werd verholpen, maar het vervangen kostte, vooral vanwege de levering van nieuwe onderdelen, meer tijd. Nu het probleem verholpen is moeten alle veiligheidsaspecten worden getoetst en getest.
De brug wordt volgens Rijkswaterstaat Noord-Nederland tot en met 31 oktober bediend volgens de normale procedure met slagbomen en verkeersseinen. Als extra veiligheidswaarborg controleren de aanwezige storingsmonteurs en weginspecteurs of de brug na bediening goed dicht is. Daarna kan het wegverkeer verder rijden. Met tekstkarren wordt het wegverkeer op de procedure geattendeerd. Hoelang de brug open is, is aanvankelijk van het aantal boten dat wil passeren.
Omdat volgende week de herfstvakantie is, en misschien vanwege het weer er meer recreatievaart is, acht Rijkswaterstaat het wel wenselijk om de brug twee keer per dag te bedienen. Dit is om 10.40 uur in de ochtend en 14.10 uur in de middag. Langs de Scharsterrijn zullen borden staan met waarop de scheepvaart geattendeerd wordt op de bedieningstijden. Mogelijk komen openingen te vervallen als weginspecteurs, bijvoorbeeld vanwege een calamiteit, elders worden ingezet. Boten kleiner dan 3,40 meter kunnen sowieso gewoon door varen.
Na 31 oktober is het einde van het officiële vaarseizoen en daarna wordt de brug niet meer bediend voor scheepvaart tot 1 april.
Lees ook: 'Slijtage oorzaak brugstremming'
(Archieffoto: Noordoost.nl)