SPANNENBURG - Het grootste vrachtschip dat tot nu toe op het Friese binnenwater heeft gevaren, de MSC Carin Alexander van 135 meter lang, passeerde zondagmorgen rond 11.00 uur de brug van Spannenburg. Normaal is de maximaal toegestane lengte zo'n 110 meter. De schipper moest voor de tocht over het Prinses Margrietkanaal vanaf Lemmer een speciale ontheffing aanvragen.
Het schip Carinalexander met schipper Michael Eleveld kwam aan het einde van de middag met zijn lading grind op de eindbestemming Kootstertille. Het gaat om 2.750 ton split voor een betoncentrale, dat donderdag op de Boven-Rijn in Duitsland is geladen.
Voor de schipper was het een flinke klus om het transport door te laten gaan. Het grindtransport werd tot voor kort altijd met schepen van maximaal 110 meter lengte gedaan. Voor het transport moest speciaal vergunning worden aangevraagd. Rijkwaterstaat en de provincie besloten de tocht onder voorwaarden toe te staan. De lange schepen moeten onder andere voorzien zijn van twee hoofdmotoren, sputpalen om bij nood het schip direct in de grond te verankeren en bovendien moet het binnenvaartschip zelf kunnen afmeren.
Schipper Eleveld toonde zich vorige week enthousiast over het verkrijgen van de vergunning. ,,Dat vinden we heel leuk. We gaan dan ook gelijk met grind naar het Noorden.´´ Hij verwacht geeb problemen met de pleziervaart. “Het schip heeft overal camera's en we letten goed op. De pleziervaart hoort zelf natuurlijk ook op te letten, maar we blijven alert." zo vertelde hij aan een verslaggever van Omrop Fryslân. Van collega´s kreeg hij direct enthousiaste reacties over de mogelijkheden om met zijn binnenvaartschip naar het Noorden te varen. Eleveld Scheepvaart BV in Hendrik-Ido-Ambacht heeft nog een tweede, soortgelijk en even lang binnenvaartschip, de Mcs Michaelangelo.
(Foto's: De Zakenman)