SINT NICOLAASGA - Twee mensen uit Sint Nicolaasga zijn de afgelopen weken de dupe van bankpasfraude geworden. De politie heeft beide zaken in onderzoek.
De oplichter doet zich telefonisch voor als een medewerker van de bank en laat de bankpas door een handlanger ophalen. De oplichters maken zo duizenden euro’s buit. Daarnaast wordt ook om sieraden gevraagd die de medewerker ‘in de kluis bewaard’.
,,De bank vraagt nooit om een pincode”, zegt de perswoordvoerder van de politie, ,,Ook al lijkt het verhaal nog zo waarschijnlijk: hang de telefoon op en bel met de bank. Liever een keer teveel gebeld dan een keer te weinig.”
De politie vermoedt dat er meer mensen slachtoffer zijn geworden en vraagt hen om alsnog aangifte te doen. Ook vraagt de politie getuigen om zich te melden via 0900-8844. Anoniem melden kan via 0800-7000.
Tips
De politie geeft ook tips om telefonische oplichting te voorkomen. Laat een ‘bankmedewerker’, ‘agent’ of zogenaamde medewerker van een overheidsinstantie nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan u vraagt. De bank, politie of overheidsinstantie zal u namelijk nooit vragen om uw geld over te maken.
Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen.
Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
Geef geen toegang tot uw computer aan medewerkers of agenten die u bellen en installeer geen software op hun verzoek.
(Foto: archief Noordoost.nl)