De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

donderdagmorgen 2022 2Het jaar zit er bijna weer op. Tijd om terug te blikken op 2022. Wat gebeurde er ook alweer dit afgelopen jaar? In deel drie van het jaaroverzicht september tot en met december, waarin Bosma Melktechniek uit Sint Nicolaasga voor de zevende keer de Zilveren Pieper wint, het Sjaan Banaan-festival weer plaatsvindt en we Sinterklaas mochten verwelkomen.

September
Kramer’s Bouwbedrijf BV uit Sint Nicolaasga bestaat honderd jaar en viert het jubileum met een open middag.
De achtduizend toeschouwers van de 70ste editie van de Allegorische optocht hebben donderdagavond kunnen genieten van een optocht van zeer hoog niveau. Basisschool It Klimmerblêd wint met zijn imposante tweemaster de publieksprijs van de 70ste Allegorische Optocht in Sint Nicolaasga. KPJ krijgt van de jury het hoogste aantal punten: 374.5.

De uitzending met Lizzy was op 29 september om 23.15 uur op NPO 2

Het tweejaarlijkse dorpsfeest van de Ouwster-Trijegeaën (Ouwsterhaule, Ouwster-Nijega en Oldeouwer) is na drie jaar afwezigheid weer gevierd.

Joël Huitema uit Sint Nicolaasga heeft een Lemster Wurdboek geschreven. Commissaris van de Koning Arno Brok krijgt het eerste exemplaar.362A1439

Bosma Melktechniek - Groene Vakzaak - AgriShop uit Sint Nicolaasga wint voor de zevende keer de Zilveren Pieper voor de beste stand op de Agrarische Schouw in Joure.

De Rommelrinners uit Sint Nicolaasga rapen 149,9 kilogram afval.

Bij een vleeskuikenbedrijf in Tjerkgaast is vogelgriep vastgesteld. Op het bedrijf worden door de NVWA circa 87.000 dieren geruimd.

Paardensportvereniging De Oorsprong in Sint Nicolaasga viert het 85-jarig jubileum met een grote show. In maar liefst dertien onderdelen laten de leden zien wat ze in huis hebben. (Foto)

Oktober
Yme Nota en Ewoud van der Kamp uit Sint Nicolaasga zijn toch in de kerk in het huwelijk getreden. De kerkvoorschriften stonden een huwelijk in de R.K in Sint Nyk niet toe. Voor de 160 gasten hebben ze daarom een speciale opblaasbare feestkerk geregeld. ,, As knipeach nei de katolike tsjerke.’’

Wolwêze Sint Nyk geeft tientallen mensen tips om zuiniger met energie en geld om te gaan. Een vijftal sprekers vertellen over hun expertise in Zalencentrum Sint Nyk.

De Internationale Dag voor de Ouderen wordt door Fryske Marren Vitaal in Sint Nicolaasga gevierd. Ruim tachtig mensen komen naar het Zalencentrum Sint Nyk.

Langweer krijgt een nieuwe en grotere brandweerkazerne. De nieuwe kazerne komt op de huidige plek in het dorp.

De Katholieke Vrouwen Groep (KVG) in Sint Nicolaasga bestaat 75 jaar. De kleine vijftig leden vieren het feestje in het Zalencentrum Sint Nyk.

De opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen zijn vol. De Oorsprong in Sint Nyk, De IJsvogel in Legemeer en Welgelegen in Harich hebben een constante bezetting van 98 procent.

Katholieke Basisschool It Klimmerblêd in Sint Nicolaasga is een uitgiftepunt voor gratis menstruatieproducten.sjirk-40-jaar-Maeykehiem-2022-3.jpg

Sjirk Hofstra (63) trakteert zijn medebewoners en begeleiders, maar ook kennissen uit het dorp allemaal op patat en frikandellen. Hofstra woont veertig jaar op Maeykehiem. (Foto)

November
De Lidwinabezoekersgroep Sint Nicolaasga bestaat honderd jaar. Wat ooit begon als een vorm van gezinshulp, zijn de vrijwilligers tegenwoordig vooral een gesprekspartner.

Crescendo Idskenhuizen bestaat 75 jaar. Het muziekkorps viert het jubileum op 12 november met de grande dame van de Nederlandse theaters: Karin Bloemen.

De vijfjaarlijkse Top 1000 vindt weer plaats in De Wissel in Sint Nicolaasga. Huidige en oud-bestuursleden draaien in het weekend van 4, 5 en 6 november 56 uren non-stop muziek in de jongerensociëteit.

Het Sjaan Banaan-festival: it kromste festval fan Fryslân gaat weer los. Op 26 november staan Jitiizer, De Doelleazen, Rockoil Road Hogs en Quiet As Always op het podium van het Zalencentrum Sint Nyk.

Marrit Fledderus (21) gaat naar de World Cup in Noorwegen. De schaatsster uit Sint Nicolaasga heeft voor zowel de 500 meter als de 1.000 meter geplaatst.

Een levensechte brand op het dak van Autobedrijf Bosma in Sint Nicolaasga is onderdeel van een grote brandweeroefening. De korpsen van Sint Nicolaasga en Echten werken samen met Brandweer Heerenveen.

Vrijwilligers zetten in de Tsjûkemar bij Sint Nicolaasga in totaal 193 spiegelkarpers uit.

De Heidepleats uit Sint Nicolaasga is een crowdfunding gestart om de oude boerderij uit 1884 om te toveren tot modern klooster, Nij Abdij.

LANGWAR SINTERKLAAS 2022 23Brandweer Langweer redt de overboord gevallen pakjes uit haven. (Foto)

Recreatieterrein De Ulesprong bij Sint Nicolaasga krijgt de komende jaren extra aandacht van de Club van Aanjagers van de Tsjûkemar (CvA). De Ulesprong is daarmee een zogenaamd focusproject geworden.

December
Een zaal vol bewoners en vele kleinkinderen verwelkomen Sinterklaas in Doniahiem.

Ondernemersvereniging Sint Nicolaasga zet op 10 december samen met de leden de kerstboom op het plein in het licht. Onder het genot van een hapje en drankje luidt de vereniging de laatste weken van het jaar in.

Gemeente De Fryske Marren houdt een informatiemarkt over de nieuwbouwplannen in Sint Nicolaasga en omstreken. Voor de markt was brede belangstelling. Bij een rondgang bij de informatietafels waren veel positieve reacties.

Voor de tweede keer was er grote belangstelling voor de trekkerlocht tocht die zaterdagavond door de dorpen reed. Een lange stoet vertrok om 18.00 uur in onze regio vanaf Spannenburg naar Sint Nicolaasga waar Maeykehiem en Doniahiem werden bezocht met langs de route honderden toeschouwers.

Het blijft lang spannend: wordt de ijslaag op de ijsbaan van Sint Nicolaasga dik genoeg? Het antwoord blijkt ja. Honderden mensen maken de eerste slagen van het jaar op de ijsbaan of elders.

Radio maken tijdens evenementen moet een nieuwe traditie worden, vindt Willem Aukes uit Sint Nicolaasga. Deze jaarwisseling maken hij en een paar vrienden 38 uur non-stop radio vanuit Bar De Gaast in Sint Nicolaasga. De zender heet voor de gelegenheid Radio achtduizendvijfhonderdeenentwintig (8521), de postcode van het dorp.

(Foto's: De Zakenman)

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?