De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

Een monsteroperatie is het transport van 2.300 Lego-betonblokken naar de gestremde Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Joure en Sneek. Ze komen van Dam Beton in Akkrum, die ze als alternatief voor de 10.000 zandzakken aan Rijkswaterstaat aanbood. Beton is zwaarder dan zand en neemt minder ruimte in. Het Friese bedrijf had alle blokken vorig jaar al in de eigen, relatief nieuwe betoncentrale gemaakt en op eigen terrein klaar staan. Samen met staalplaten moeten de 2.400 kilo zware Lego-blokken de tunneldelen op hun plek houden. Het grondwater drukte de tunnelmoten los van hun ankers. Aannemer Van Hattum en Blankevoort maak in elke rijrichting een baan vrij voor verkeer en werkt daarna aan een oplossing voor het probleem, dat in de directe omgeving voor grote verkeersinfarcten zorgt. Over een half jaar kan Dam Beton weer aan de slag, want dan gaan de blokken weer retour naar de opslag in Akkrum of naar een nieuw werk.Ondanks de gedeeltelijke opening van de gestremde Prinses Margriettunnel blijven de verkeerslichten op de kruising van Pontdyk vanaf Langweer met de Aldewei voorlopig staan. Rijkswaterstaat Noord-Nederland wil de alternatieve routes zoveel mogelijk openhouden om files op de gedeeltelijk geopende A7 tussen Sneek en Joure te voorkomen. Het verkeer rijdt vanaf medio februari 2023 in beide richting over een versmalde rijbaan.

De verkeerslichtinstallatie is geplaatst omdat het verkeer vanaf de Pontdyk grote moeite had om op de Aldewei te komen en andersom. Ook fietsers konden vanwege de aanhoudende stroom auto’s, die niet meer over de A7 kunnen rijden, nauwelijks oversteken. De automatische verkeerslichtinstallatie zorgt voor groen licht zodra gemotoriseerd verkeer is gesignaleerd. Fietsers moeten op een knop drukken.

Aannemer Van Hattum en Blankevoort is momenteel druk bezig met het vervangen van de 10.000 kuubszakken zand, die met hun gewicht de tunnel op hun plek hielden. Een van de tunnelmoten was van zijn grondankers geknapt en door het grondwater enkele centimeters omhoog gedrukt. Lego-betonblokken van Dam Beton in Akkrum, die het idee daarvoor bij Rijkswaterstaat Noord-Nederland deponeerde, en stalen platen nemen die rol nu over.

Medio februari kan verkeer over een rijbaan in elke richting. De aannemer hoopt over een half jaar de tunnel weer open te hebben.

Foto: Noordoost.nl

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?

Advertenties