Het plan voor een fietspont van Langweer naar Hommerts struikelde over de drukte op het Prinses Margrietkanaal en het standpunt van de boeren, die land voor het fietspad en de insteekhavens beschikbaar moeten stellen. ,,De grondeigenaren waren daarover niet enthousiast’’ schrijven burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad van De Fryske Marren. Ook de hoge kosten en het aanstellen van de professionele pontwachter spelen mee.
Plaatselijk Belang Langweer heeft niet over de plannen meegedacht. ,,We zijn vorig jaar wel gevraagd, maar wij vonden het belangrijk dat ze eerst met de boeren om tafel zouden gaan bij wie het fietspad naar het pontje zou moeten komen’’, aldus een reactie van secretaris Geertje Landman-Bruinsma.
Het nieuws over afschieten van het plan moesten zowel De Fryske Marren als Plaatselijk Belang in de krant lezen. De gemeente Súdwest-Fryslân had de mogelijkheden wel bekeken, maar wil er uiteindelijk niet aan meewerken. Rijkswaterstaat Noord-Nederland staat niet direct afwijzend tegenover een pontje, maar er zijn richtlijnen waar rekening mee moet worden gehouden aangezien het Prinses Margrgietkanaal een drukke oversteek is, aldus b. en w. van De Fryske Marren
De gemeente Súdwest-Fryslân liet eerder weten het pontje Langweer-Hommerts mee te willen nemen in een breed onderzoek naar pontroutes en vanuit die uitkomsten een keuze maken. Dat zou in het voorjaar van 2024 plaatsvinden. De uitkomst kwam veel eerder naar buiten: dat gaat dus niet gebeuren. Het standpunt van Súdwest-Fryslân is voor De Fryske Marren ook reden om af te haken. Daarmee kan de motie, die in maart 2023 unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen, ook niet worden uitgevoerd, concluderen burgemeester en wethouders.
In Súdwest-Fryslân zijn nog andere locaties voor een fietspont bekeken. In alle gevallen wordt geen nader onderzoek gedaan vanwege de kosten die een pont met zich mee brengt.
Foto: Noordoost.nl