De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

Een monsteroperatie is het transport van 2.300 Lego-betonblokken naar de gestremde Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Joure en Sneek. Ze komen van Dam Beton in Akkrum, die ze als alternatief voor de 10.000 zandzakken aan Rijkswaterstaat aanbood. Beton is zwaarder dan zand en neemt minder ruimte in. Het Friese bedrijf had alle blokken vorig jaar al in de eigen, relatief nieuwe betoncentrale gemaakt en op eigen terrein klaar staan. Samen met staalplaten moeten de 2.400 kilo zware Lego-blokken de tunneldelen op hun plek houden. Het grondwater drukte de tunnelmoten los van hun ankers. Aannemer Van Hattum en Blankevoort maak in elke rijrichting een baan vrij voor verkeer en werkt daarna aan een oplossing voor het probleem, dat in de directe omgeving voor grote verkeersinfarcten zorgt. Over een half jaar kan Dam Beton weer aan de slag, want dan gaan de blokken weer retour naar de opslag in Akkrum of naar een nieuw werk.LANGWEER – De gemeente De Fryske Marren haalt het verkeerslicht bij de Pontdyk weg. De verkeersdrukte op de paralelweg tussen Joure en Sneek is sinds de gedeeltelijke opening van de tunnel afgenomen. De maatregelen zijn daarom volgens de gemeente niet meer nodig.

De verkeerslichtinstallatie is geplaatst omdat het verkeer vanaf de Pontdyk grote moeite had om op de Aldewei te komen en andersom. Ook fietsers konden vanwege de aanhoudende stroom auto’s, die niet meer over de A7 kunnen rijden, nauwelijks oversteken.

Met de installatie verdwijnen ook andere maatregelen zoals de 60 kilometer per uur-borden en de inhaalverboden. Het verkeerslicht op de brug Uitwellingerga blijft voorlopig wel staan.

(Foto: Noordoost.nl)

Lees ook: Verkeerslichten Pontdyk blijven eerst

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?